Mindfulness

Als mens denken we de hele dag door, vaak zijn we ons niet eens zo bewust van onze gedachten. We denken over het verleden en de toekomst. We kunnen ons helemaal verliezen in gedachten over wat er ooit is gebeurd of wat er kan gebeuren (piekeren). We maken ons bezorgd over iets wat er helemaal niet is in dit moment en misschien ook nooit gaat komen. Dit belemmert ons en kost ons veel energie. Door meer in het hier en nu te zijn en anders om te gaan met gedachten en gevoelens, zullen we beter functioneren, meer genieten en meer rust ervaren.

In de Mindfulness training leer je om op een zachte manier, zonder oordelen, in het huidige moment, aandacht schenken aan de dingen zoals ze zijn. Je meer bewust zijn van je gedachten, gevoelens en je lichaam. Moeilijke gedachten en gevoelens zien als gedachten en niet als de waarheid, hierdoor kun je patronen doorbreken en kun je kiezen.

  • Vriendelijkheid voor jezelf (en bent daardoor ook vriendelijker voor de ander).
  • Positiever denken over jezelf.
  • Acceptatie van wat er is in het huidige moment.
  • Geduld en meer concentratie.

Tijdens de training oefen je in waarnemen, aandacht geven, niet oordelen, accepteren etc. Je doet dit door meditatie oefeningen en bewegingsoefeningen, uitleg (theorie) Er is aandacht voor jouw ervaring.

Tijdens de 8 daagse training is het de bedoeling om dagelijks thuis te oefenen. Het beoefenen van mindfulness leidt tot duurzame veranderingen in je leven.